SENIOR JOURNAL.COM - Senior Citizens Information and News

Front Page    Search     Contact Us     Advertise in Senior Journal


SeniorJournal.com

INDEX


FRONT PAGE

PAGE TWO
More Headlines

  General Features

  Find Help

  SENIOR ALERTS

  Baby Boomers

  Odds & Ends

Health-Fitness

  Aging

 • Alzheimer's & Dementia

 • Fitness

 • Health/Medicine

 • Medical Research

 • Nutrition/Vitamin

Government

 • Politics

 • Medicare

 • Medicare Drug Program

 • Medicare Q&A - Dear Marci

 • Medicaid

 • Social Security

 • Social Security, Medicare Q&A

 • Social Security Reform

Enjoying Life

 • Books

 • Entertainment

 • Features

 • Grandparents

 • Senior Statistics

 • Senior Stars

 • Sex & Seniors

 • Sports

 • Travel

 • Senior Volunteers

On The Web

 • Links - Senior

 • Senior Friendly Business Links

 • Sites We Like

Elderly Issues

 • Elder Care

 • Assistance for Elderly

 • Housing

Money 

 • Discounts

 Guarding Your Wealth for Seniors

 • Money Matters

 • Reverse Mortgage

 • Retirement

Thinking

 • Opinions



Senior Journal: Today's News and Information for Senior Citizens & Baby Boomers

More Senior Citizen News and Information Than Any Other Source - SeniorJournal.com

• Go to more on Nutrition & Vitamins or More Senior News on the Front Page

 

Click here to vitamins without a pill.


 
 

E-mail this page to a friend!

Fishing Makes Seniors Happy, So Does Eating the Catch

Omega-3 in fish influences mood, personality and behavior

March 4, 2006 – We have all known fishing makes many a senior citizen a happy fellow. Now there is scientific evidence that eating fish is not only good for your health but can also make you a happier, friendlier person.

 

Related Stories

 
 

Is There Something Fishy About Omega-3 Fatty Acid Studies?

New study says omega-3 does not lower cancer risk - probably

By Tucker Sutherland, editor

Jan. 25, 2006 – On the same day an international consulting group introduced their report on the boom in Omega-3 fatty acid foods and supplements, the Journal of the American Medical Association announced publication of research countering previous studies that have indicated these products reduce the risk of developing cancer. While I'm still reeling from news that coffee is good for you, after all my years of guilt as a coffee addict, now I have to question my recent investment in dozens of cans and bags of tuna. Read more...

Fish Oil Pills Protect from Heart Disease, Says Consumer Reports

June 19, 2003 - Consumed either from fish or fish-oil pills, omega-3 fatty acids appear to offer as much protection against dying from coronary heart diseases as do cholesterol-lowering drugs, according to a report in the July issue of Consumer Reports Magazine that is also available free on the Web. Click

Read more on Nutrition & Vitamins

 

Omega-3 polyunsaturated fatty acids may influence mood, personality and behavior, according to results of a study presented yesterday by University of Pittsburgh School of Medicine researchers at the 64th Annual Scientific Meeting of the American Psychosomatic Society in Denver.

In a study of 106 healthy volunteers, researchers found that participants who had lower blood levels of omega-3 polyunsaturated fatty acids were more likely to report mild or moderate symptoms of depression, a more negative outlook and be more impulsive. Conversely, those with higher blood levels of omega-3s were found to be more agreeable.

"A number of previous studies have linked low levels of omega-3 to clinically significant conditions such as major depressive disorder, bipolar disorder, schizophrenia, substance abuse and attention deficit disorder," said Sarah Conklin, Ph.D., a postdoctoral scholar with the Cardiovascular Behavioral Medicine Program in the department of psychiatry at the University of Pittsburgh School of Medicine.

"However, few studies have shown that these relationships also occur in healthy adults. This study opens the door for future research looking at what effect increasing omega-3 intake, whether by eating omega-3 rich foods like salmon, or taking fish-oil supplements, has on people's mood."

The American Heart Association recommends that all Americans consume fish, which is high in omega-3 fatty acids, twice per week. This recommendation is based upon evidence that a diet high in fish s associated with improved heart health and reduced risk for heart-related problems. While the cardiovascular benefit of increasing omega-3 intake is well recognized, relatively little is known of the potential mental health effects among the general public.

Comparisons were made by analyzing levels of omega-3 fatty acids in participants' blood and comparing that data to the participants' scores on three accepted tests for depression, impulsiveness and personality. The amount of omega-3 circulating in blood reflects dietary intake of the fatty acid. The study did not require participants to make changes in their normal diet habits.

About study

In addition to Dr. Conklin, co-authors of the study, which was funded by the National Heart, Lung and Blood Institute of the National Institutes of Health (NIH), include: Jennifer I. Harris, M.D., psychiatry resident, department of psychiatry, Brown University; Stephen B. Manuck, Ph.D., University Professor of Health Psychology and Behavioral Medicine, department of psychology, University of Pittsburgh; Joseph R. Hibbeln, M.D., chief of outpatient clinic, Lab of Membrane Biophysics and Biochemistry, National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism, NIH; and Matthew F. Muldoon, M.D., associate professor, department of medicine, University of Pittsburgh School of Medicine.

 

 

 

Click here to Search SeniorJournal.com for more on this subject

Click to More Senior News on the Front Page

Copyright: SeniorJournal.com

     Back to Top

 

Published by New Tech Media - www.NewTechMedia.com

Other New Tech Media sites include CaroleSutherland.com, BethJanicek.com, www.DeweySquare.com, SASeniors.com, DrugDanger.com, etc.

E-mail - editor@SeniorJournal.com