SENIOR JOURNAL.COM - Senior Citizens Information and News

Front Page    Search     Contact Us    Discussion Board    Advertise in Senior Journal


SeniorJournal.com

INDEX


FRONT PAGE

PAGE TWO
More Headlines

 • General Features

 • Find Help

 • SENIOR ALERTS

 • Baby Boomers

 • Odds & Ends

Health-Fitness

 • Aging

 • Alzheimer's & Dementia

 • Fitness

 • Health/Medicine

 • Medical Research

 • Nutrition/Vitamin

Government

 • Politics

 • Medicare

 • Medicare Drug Program

 • Medicare Q&A - Dear Marci

 • Medicaid

 • Social Security

 • Social Security, Medicare Q&A

 • Social Security Reform

Enjoying Life

 • Books

 • Entertainment

 • Features

 • Grandparents

 • Senior Statistics

 • Senior Stars

 • Sex & Seniors

 • Sports

 • Travel

 • Senior Volunteers

On The Web

 • Links - Senior

 • Senior Friendly Business Links

 • Sites We Like

Elderly Issues

 • Elder Care

 • Assistance for Elderly

 • Housing

Money 

 • Discounts

 • Guarding Your Wealth for Seniors

 • Money Matters

 • Reverse Mortgage

 • Retirement

Thinking

 • Opinions



Hot Links
 to Our Sponsors

Put Your Advertisement Here

Most popular news site for Seniors

Click for Information


Put Your Advertisement Here

Most popular news site for Seniors

Click for Information


Put Your Advertisement Here

Most popular news site for Seniors

Click for Information


Put Your Advertisement Here

Most popular news site for Seniors

Click for Information


Put Your Advertisement Here

Most popular news site for Seniors

Click for Information


Put Your Advertisement Here

Most popular news site for Seniors

Click for Information


Put Your Advertisement Here

Most popular news site for Seniors

Click for Information

 

Senior Journal: Today's News and Information for Senior Citizens & Baby Boomers

More Senior Citizen News and Information Than Any Other Source - SeniorJournal.com

• Go to more on Nutrition & Vitamins or More Senior News on the Front Page

 

Click here to vitamins without a pill.


 
 

E-mail this page to a friend!

Red Wine Drinkers Decrease Risk of Cataracts

Researchers studying older people say beer drinkers don’t do as well

Aug. 15, 2005 - Red wine consumption decreases the risk of cataract but beer does not seem to work, say researchers who studied older people in Iceland.

 

Related Stories

 
 

Senior Citizens Can Extend Life with Mediterranean Diet: New Study

Drinking Red Wine Definitely Good for the Heart but It May Be ...

Studies Warn Against Even Moderate Drinking by Older Women

Wine May Help Your Heart But May Also Increase Cancer Risk

Four Glasses of Red Wine in Week Cut Prostate Cancer Rate 50 Percent

Heart Attack Recovery Enhanced by Any Alcoholic Drinks, Not Just ...

Women Should Drink Wine for Healthy Heart, Another Study Says

Older Men Who Drink Regularly, Heavily Increase Risk of Stroke

Researchers Hope Understanding How Some Foods Prevent Cancer Can ...

The Confusion Over Nutrition

Apples May Help Fight Alzheimer's Disease

 

That is the conclusion of researchers in the Reykjavik Eye Study. The study was designed to look at the deterioration of eyesight in 1,379 people age 55 and older. These researchers at the University of Iceland in Reykjavik followed the health and diet of a group over 55 year olds for a period of five years. The study examined the progression of age-related eye disease in Iceland and was mainly concerned with cataract, glaucoma, and age-related macular degeneration.

The alcohol consumption research was designed to look at whether there was an association between cataract development and alcohol use. Results showed that non-drinkers and heavy drinkers of any sort of alcohol had a substantially increased risk for cataract development, while moderate red wine drinkers had only half the risk.

For red wine drinkers, moderate consumption was anything between two glasses per month to two or three glasses per day. Moderate red wine drinking had the largest protective effect, but drinking moderate amounts of spirits, such as whiskey or brandy, also had a protective effect - just not as strong. Beer drinkers, on the other hand, had an increased risk of developing cataracts.

"These were mostly red wine drinkers because white wine is not widely consumed in Iceland," coauthor Fridbert Jonasson, a professor of ophthalmology at the University of Iceland told Wine Spectator Magazine. "We don't know if white wine does the same."

"Healthy eating just got more attractive,” says Dr Lesley Frederikson, National Director of the NZ Association of Optometrists, in New Zealand. "People understand the benefits of the Mediterranean diet for reduced heart risk and now we find that it is good for your eyes as well"

Dr Frederikson recommends eating foods rich in vitamins, minerals and antioxidants; keeping fat intake low; and eating fish at least twice a week.

"These have all been suggested as protective factors in relation to age-related eye disease such as macular degeneration" she says. "Now we can add in a glass or two of red wine and still be eating healthy".

In another interesting finding of the study, among the 71 men with nuclear cataract, 15 were employed as commercial pilots. The increased risk was attributed to cosmic radiation exposure.

These results were presented at the Association for Research in Vision and Ophthalmology's annual meeting in Fort Lauderdale in May.

Source:

H. Sasaki, F. Jonasson, Y. Suwa, M. Koike, N. Takahashi and K. Sasaki. The Protective Effect of Wine Intake on Five Year's Incidence of Cataract - Reykjavik Eye Study.

Click to More Senior News on the Front Page

Copyright: SeniorJournal.com

 

 

Published by New Tech Media - www.NewTechMedia.com

Other New Tech Media sites include CaroleSutherland.com, BethJanicek.com, www.DeweySquare.com, SASeniors.com, DrugDanger.com, etc.

E-mail - editor@SeniorJournal.com