SENIOR JOURNAL.COM - Senior Citizens Information and News

Front Page    Search     Contact Us    Discussion Board    Advertise in Senior Journal


SeniorJournal.com

INDEX


FRONT PAGE

PAGE TWO
More Headlines

 • General Features

 • Find Help

 • SENIOR ALERTS

 • Baby Boomers

 • Odds & Ends

Health-Fitness

 • Aging

 • Alzheimer's & Dementia

 • Fitness

 • Health/Medicine

 • Medical Research

 • Nutrition/Vitamin

Government

 • Politics

 • Medicare

 • Medicare Drug Program

 • Medicare Q&A - Dear Marci

 • Medicaid

 • Social Security

 • Social Security, Medicare Q&A

 • Social Security Reform

Enjoying Life

 • Books

 • Entertainment

 • Features

 • Grandparents

 • Senior Statistics

 • Senior Stars

 • Sex & Seniors

 • Sports

 • Travel

 • Senior Volunteers

On The Web

 • Links - Senior

 • Senior Friendly Business Links

 • Sites We Like

Elderly Issues

 • Elder Care

 • Assistance for Elderly

 • Housing

Money 

 • Discounts

 • Guarding Your Wealth for Seniors

 • Money Matters

 • Reverse Mortgage

 • Retirement

Thinking

 • Opinions



Hot Links
 to Our Sponsors

Put Your Advertisement Here

Most popular news site for Seniors

Click for Information


Put Your Advertisement Here

Most popular news site for Seniors

Click for Information


Put Your Advertisement Here

Most popular news site for Seniors

Click for Information


Put Your Advertisement Here

Most popular news site for Seniors

Click for Information


Put Your Advertisement Here

Most popular news site for Seniors

Click for Information


Put Your Advertisement Here

Most popular news site for Seniors

Click for Information


Put Your Advertisement Here

Most popular news site for Seniors

Click for Information

 

Senior Journal: Today's News and Information for Senior Citizens & Baby Boomers

More Senior Citizen News and Information Than Any Other Source - SeniorJournal.com

• Go to more on Nutrition, Vitamins & Supplements or More Senior News on the Front Page

 

Click here to vitamins without a pill.


 
 

E-mail this page to a friend!

Nutrition, Vitamins & Supplements for Seniors

Wine, Beer, Liquor It Doesn't Matter – Too Much Jumps Breast Cancer Risk

Three drinks of alcohol a day is as bad as smoking a pack a day

Sept. 27, 2007 – It makes no difference if women drink wine, beer or liquor - too much of any alcoholic drink is likely to trigger cancer. The increased risk of breast cancer from drinking three or more alcoholic drinks a day is similar to the increased risk from smoking one pack of cigarettes a day, concludes one of the largest studies ever on the effects of alcohol on breast cancer risk.

Speaking at a news briefing today at the European Cancer Conference (ECCO 14) in Barcelona, Spain, Dr Arthur Klatsky said, “Population studies have consistently linked drinking alcohol to an increased risk of female breast cancer, but there has been little data, most of it conflicting, about an independent role played by the choice of beverage type.”

 

Related Stories

 
 

Fountain of Youth in Napa? Sales of Red Wine Boom on Health, Aging Benefits

Boomers, senior citizens especially interested in the health effects

April 2, 2007

Moderate Drinking May Help Older Women Live Longer, Better

Women in 70's see significant benefits in cardiovascular health and overall quality of life

December 14, 2006

Red Wine Element Reverses Pathways of Obesity That Cause Age-Related Diseases

Resveratrol previously found to extend lifespan of other organisms may help against heart disease, diabetes

November 2, 2006 

Red Wine but Not White Reduces Risk of Colon Cancer

Study says it is the resveratrol in red wine that provides protection

October 23, 2006

Red Wine Reduces Alzheimer’s Disease-Causing Peptides

It’s the resveratrol from grapes that also protect our hearts, prevent cancer

Nov. 3, 2005


Drinking Red Wine Definitely Good for the Heart but It May Be Polyphenols

Polyphenols already identified in benefits of red wine to prevent cancer

March 18, 2005


Can Women Heal Their Heart with Wine and Chocolate?

Feb. 1, 2006


Red Wine Drinkers Decrease Risk of Cataracts

Aug. 15, 2005


Red Wine Fights Periodontal Disease that Hits Most Older People

March 10, 2006


Read more on Nutrition, Vitamins & Supplements

 

Dr Klatsky, adjunct investigator in the Division of Research, Kaiser Permanente Medical Care Program, Oakland, USA, and his colleagues studied the drinking habits of 70,033 multi-ethnic women who had supplied information during health examinations between 1978 and 1985.

By 2004, 2,829 of these women had been diagnosed with breast cancer.

In one analysis, the researchers compared the choice of drink amongst women who tended to favor one type of drink over another with women who had no clear preference. They also looked for any association between the frequencies of drinking one type of alcoholic drink over another.

Finally, they examined the role of total alcohol intake, comparing it with women who drank less than one alcoholic drink a day.

They found that there was no difference in the risk of developing breast cancer between wine, beer or spirits.

Even when wine was divided into red and white, there was no difference.

However, when they looked at the relationship between breast cancer risk and total alcohol intake, the researchers found that women who drank between one and two alcoholic drinks per day increased their risk of breast cancer by 10% compared with light drinkers who drank less than one drink a day; and the risk of breast cancer increased by 30% in women who drank more than three drinks a day.

When they looked at specific groups, stratified according to age or ethnicity, the results were similar.

“Statistical analyses limited to strata of wine preferrers, beer preferrers, spirits preferrers or non-preferrers each showed that heavier drinking – compared to light drinking – was related to breast cancer risk in each group,” Dr Klatsky said. “This strongly confirms the relation of ethyl alcohol per se to increased risk.”

He adds, “A 30% increased risk is not trivial. To put it into context, it is not much different from the increased risk associated with women taking estrogenic hormones. Incidentally, in this same study we have found that smoking a pack of cigarettes or more per day is related to a similar (30%) increased risk of breast cancer.”

Although breast cancer incidence varies between populations and only a small proportion of women are heavy drinkers, Dr Klatsky said that a 30% increase in the relative risk of breast cancer from heavy drinking might translate into approximately an extra 5% of all women developing breast cancer as a result of their habit.

Other studies, including research from the same authors, have shown that red wine can protect against heart attacks, but Dr Klatsky said that different mechanisms were probably at work.

“But a leading researcher disputed the significance of the findings, particularly since the link between breast cancer and alcohol consumption is considered minor compared with risk factors like a family history of breast cancer,” according to a report by Suzanne Bohan on InsideBayArea.com.

“Dr. R. Curtiss Ellison, a Boston University researcher and one of the nation's experts on alcohol and health, also questioned Kaiser's comparison between a thrice-a-day drinking habit and smoking a pack a day, given what he described as the conflicting data on smoking and breast cancer risk,” reported Bohan.

Red wine does protect heart

“We think that the heart protection benefit from red wine is real, but is probably derived mostly from alcohol-induced higher HDL (‘good’) cholesterol, reduced blood clotting and reduced diabetes,” he said.

“None of these mechanisms are known to have anything to do with breast cancer. The coronary benefit from drinking red wine may also be related to favorable drinking patterns common among wine drinkers or to the favorable traits of wine drinkers, as evidenced by US and Danish studies.”

Dr Klatsky said that all medical advice needed to be personalized to the individual. “The only general statement that could be made as a result of our findings is that it provides more evidence for why heavy drinkers should quit or cut down.”

He concluded, “This has been fascinating research. Our group has been involved in studies of alcohol drinking and health for more than three decades, including in the area of heart disease. We are fortunate to have data available about a large, multi-ethnic population with a variety of drinking habits.”

>> ECCO-the European CanCer Conference

Search for more about this topic on SeniorJournal.com

Google Web SeniorJournal.com

Click to More Senior News on the Front Page

Copyright: SeniorJournal.com

    

 

Published by New Tech Media - www.NewTechMedia.com

Other New Tech Media sites include CaroleSutherland.com, BethJanicek.com, www.DeweySquare.com, SASeniors.com, DrugDanger.com, etc.

E-mail - editor@SeniorJournal.com