SENIOR JOURNAL.COM - Senior Citizens Information and News

Front Page    Search     Contact Us     Advertise in Senior Journal


SeniorJournal.com

INDEX


FRONT PAGE

PAGE TWO
More Headlines

 • General Features

 • Find Help

 • SENIOR ALERTS

 • Baby Boomers

 • Odds & Ends

Health-Fitness

 • Aging

 • Alzheimer's & Dementia

 • Fitness

 • Health/Medicine

 • Medical Research

 • Nutrition/Vitamin

Government

 • Politics

 • Medicare

 • Medicare Drug Program

 • Medicare Q&A - Dear Marci

 • Medicaid

 • Social Security

 • Social Security, Medicare Q&A

 • Social Security Reform

Enjoying Life

 • Books

 • Entertainment

 • Features

 • Grandparents

 • Senior Statistics

 • Senior Stars

 • Sex & Seniors

 • Sports

 • Travel

 • Senior Volunteers

On The Web

 • Links - Senior

 • Senior Friendly Business Links

 • Sites We Like

Elderly Issues

 • Elder Care

 • Assistance for Elderly

 • Housing

Money 

 • Discounts

 • Guarding Your Wealth for Seniors

 • Money Matters

 • Reverse Mortgage

 • Retirement

Thinking

 • Opinions



Senior Journal: Today's News and Information for Senior Citizens & Baby Boomers

More Senior Citizen News and Information Than Any Other Source - SeniorJournal.com

• Go to more on Nutrition, Vitamins & Supplements or More Senior News on the Front Page

  [_clients/All-One/AllOneButton.htm]

 
 

E-mail this page to a friend!

Nutrition, Vitamins & Supplements for Seniors

Heavy Multivitamin Use May Double Risk of Advanced Prostate Cancer

Was not found to increase risk of developing prostate cancer

May 16, 2007 – New research says men taking multivitamins more than seven times a week may double their risk of advanced and fatal prostate cancer over those not taking multivitamins. But, it found no association between multivitamin use and the development of localized prostate cancer.

 

Related Stories

 
 

Low Vitamin D Level Linked to Physical Problems in Older Adults

April 23, 2007

Vegetables, Fruit, Soy May Prevent Certain Cancers

Studies show results with breast, ovarian, pancreatic, head and neck cancer

April 16, 2007

Crazy Looking Pomegranate Still Being Found to Have More Curing Powers

Harvard Men's Health Watch says two studies show it fights prostate cancer

March 30, 2007

Vitamin D May Prevent Half of Breast Cancers, Two-Thirds of Colorectal Cancer

Feb. 6, 2007

Vitamin D Cuts Risk of Deadly Pancreatic Cancer Almost in Half

September 13, 2006

Plant-Based Diet with Stress Reduction Slows Progression of Prostate Cancer

August 15, 2006

Pomegranate Juice Helps Older Men Recover from Prostate Cancer Treatment

July 1, 2006

Encouraging Results for Folic Acid as a Cancer Prevention Drug

June 12, 2006

Cancer-Blocking Ability of Selenium Explained in Study

May 23, 2006

Vitamin D Inhibits Progress of Some Prostate Cancers

Feb. 8, 2006


Read more on Nutrition, Vitamins & Supplements

 

The increased risk was strongest in men with a family history of prostate cancer and men who also took selenium, beta-carotene, or zinc supplements, according to the report published yesterday in the Journal of the National Cancer Institute, which is not associated with the U.S. government’s National Cancer Institute.

The possibility that men taking high levels of multivitamins along with other supplements have increased risk of advanced and fatal prostate cancers is of concern and merits further evaluation.

Millions of Americans take multivitamins because of a belief in their potential health benefits, even though there is limited scientific evidence that they prevent chronic disease. Researchers have wondered what impact multivitamin use might have on cancer risk.

Karla Lawson, Ph.D., of the National Cancer Institute in Bethesda, Md., and colleagues followed 295,344 men enrolled in the National Institutes of Health-AARP Diet and Health Study to determine the association between multivitamin use and prostate cancer risk.

After five years of follow-up, 10,241 men were diagnosed with prostate cancer, including 8,765 with localized cancers and 1,476 with advanced cancers.

 

Government Panel Has Ideas on Supplements, Undecided on Multivitamins

They do want more government oversight on vitamins and dietary supplements

By Tucker Sutherland, editor

May 18, 2006 – The vast majority of senior citizens take multivitamins and other dietary supplements. Although usage increases with age, it is a growing trend for all Americans, with more than half spending $23 billion a year for the hope of better health. Unfortunately, the National Institutes of Health's panel concluded their extensive study yesterday with the conclusion – "more rigorous scientific research is needed before strong recommendations can be made regarding MVM use to prevent chronic diseases." Their report is not without some minimal guidance about supplements, including two recommendations for seniors, and also adds new questions to the debate, particularly about regulation. Read more...

 

"Because multivitamin supplements consist of a combination of several vitamins and men using high levels of multivitamins were also more likely to take a variety of individual supplements, we were unable to identify or quantify individual components responsible for the associations that we observed," the authors write.

In an accompanying editorial, Goran Bjelakovic, M.D., of the University of Nis in Serbia, and Christian Gluud, M.D., of Copenhagen University Hospital in Denmark, discuss the positive and negative health effects of antioxidant supplements.

"Lawson [and colleagues] add to the growing evidence that questions the beneficial value of antioxidant vitamin pills in generally well-nourished populations and underscore the possibility that antioxidant supplements could have unintended consequences for our health," the authors write.

Victoria Stevens of the American Cancer Society told USA Today that this report confirms her 2005 study on vitamins and prostate cancer. A February study in The Journal of the American Medical Association found vitamins A and E and beta carotene pills have no health benefits and may increase the risk of death. "There certainly is no evidence in healthy, relatively well-nourished people that vitamins or antioxidants protect against chronic diseases," Stevens said.

Note: The Journal of the National Cancer Institute is published by Oxford University Press and is not affiliated with the U.S. National Cancer Institute.

Link to report, click here

Search for more about this topic on SeniorJournal.com

Google Web SeniorJournal.com

Click to More Senior News on the Front Page

Copyright: SeniorJournal.com

    

 

Published by New Tech Media - www.NewTechMedia.com

Other New Tech Media sites include CaroleSutherland.com, BethJanicek.com, www.DeweySquare.com, SASeniors.com, DrugDanger.com, etc.

E-mail - editor@SeniorJournal.com