SENIOR JOURNAL.COM - Senior Citizens Information and News

Front Page    Search     Contact Us     Advertise in Senior Journal


SeniorJournal.com

INDEX


FRONT PAGE

PAGE TWO
More Headlines

 • General Features

 • Find Help

 • SENIOR ALERTS

 • Baby Boomers

 • Odds & Ends

Health-Fitness

 • Aging

 • Alzheimer's & Dementia

 • Fitness

 • Health/Medicine

 • Medical Research

 • Nutrition/Vitamin

Government

 • Politics

 • Medicare

 • Medicare Drug Program

 • Medicare Q&A - Dear Marci

 • Medicaid

 • Social Security

 • Social Security, Medicare Q&A

 • Social Security Reform

Enjoying Life

 • Books

 • Entertainment

 • Features

 • Grandparents

 • Senior Statistics

 • Senior Stars

 • Sex & Seniors

 • Sports

 • Travel

 • Senior Volunteers

On The Web

 • Links - Senior

 • Senior Friendly Business Links

 • Sites We Like

Elderly Issues

 • Elder Care

 • Assistance for Elderly

 • Housing

Money 

 • Discounts

 • Guarding Your Wealth for Seniors

 • Money Matters

 • Reverse Mortgage

 • Retirement

Thinking

 • Opinions



Senior Journal: Today's News and Information for Senior Citizens & Baby Boomers

More Senior Citizen News and Information Than Any Other Source - SeniorJournal.com

• Go to more on Health & Medicine or More Senior News on the Front Page

 

Click here to vitamins without a pill.


 
 

E-mail this page to a friend!

Older Women Should Severely Limit Alcohol to Avoid Multiple Risks

Mayo Clinic advises postmenopausal women to drink less than one drink a day

March 4, 2006 – New research has led Mayo Clinic to recommend that older women (postmenopausal) limit their consumption of alcohol to less than one drink a day to avoid serious consequences with heart disease, cirrhosis, cancer and their appearance. Until recently, most studies on alcohol and its effect on health have been conducted only in men. But new research that included women has highlighted some differences.

 

Related Stories

 
 

Studies Warn Against Even Moderate Drinking by Older Women

Raises danger of breast cancer, brain damage

May 16, 2005 – Two new studies both raise red flags about dangers of even moderate alcohol consumption for women. One found that postmenopausal women who consume even moderate amounts of alcohol may face an increased risk of breast cancer and, the second says women develop alcohol-related brain damage more readily than men. Read more...

Heavy Drinking Linked to Atrial Fibrillation, Stroke

Follows earlier research of worse problem for senior citizens

Sept. 13, 2005 - A large-scale study has found that heavy alcohol consumption – 35 or more drinks per week -- can significantly increase men’s risk of developing atrial fibrillation, a dangerous type of arrhythmia and one of the leading risk factors for stroke. A study released earlier this year by the same researchers said older men who drink only three or four drinks per day are much more likely to have a stroke than nondrinkers. Read more...

Drinking Red Wine Definitely Good for the Heart but It May Be Polyphenols

Polyphenols already identified in benefits of red wine to prevent cancer

March 18, 2005 – Drinking two to three glasses of red wine daily is good for the heart, says a Yale School of Medicine researcher. But he says it may be due to polyphenols in the wine, rather than the alcohol. Polyphenols in red wine have also been identified for helping prevent cancer. Read more...

Women Should Drink Wine for Healthy Heart, Another Study Says

Feb. 15, 2005 - Drinking wine, but not beer or spirits, keeps women's hearts beating healthily finds new research of women, including seniors up to 75, in Heart. It is another of several recent studies pointing to wine having significant benefits for women. Read more, plus links to other stories on drinking alcohol.

Read more on Health & Medicine

 

Two new studies released last year raised red flags about dangers of even moderate alcohol consumption for older women. One found that postmenopausal women who consume even moderate amounts of alcohol may face an increased risk of breast cancer and, the second said women develop alcohol-related brain damage more readily than men. (See story in sidebar)

One drink equals 12 ounces of beer, 5 ounces of wine or 1.5 ounces of 80-proof distilled spirits, the Mayo Clinic report says.

Based on size and composition, men’s bodies are able to process slightly more alcohol with fewer negative consequences than women can. The primary difference between men and women, however, is the amount of an enzyme — gastric alcohol dehydrogenase — that’s produced.

This enzyme begins to process the alcohol before it leaves the stomach. The less alcohol dehydrogenase you produce, the more alcohol leaves your stomach in its original form, affecting the intestine, bloodstream and liver. Women naturally produce less gastric alcohol dehydrogenase than men do and are, therefore, less able to break down alcohol.

Because of these differences, it’s important that women take extra caution with alcohol consumption. The March issue of Mayo Clinic Women’s HealthSource covers how alcohol affects women’s health.

Heart disease:

Even though limited alcohol consumption may decrease cholesterol levels, having more than one alcoholic drink a day is associated with an increased risk of heart and circulatory problems, particularly high blood pressure, a weakness of the heart muscle (cardiomyopathy) and stroke.

Cirrhosis of the liver:

Women have a two to three times greater risk than men do in developing cirrhosis of the liver, even when men and women drink the same amount. Both cirrhosis and alcohol-related brain damage occur in women over a shorter time period and with lower levels of alcohol consumed, as compared to men.

Cancer:

Among women who drink, cancer risks increase with increasing amounts of alcohol ingested. If you have more than one drink a day, each subsequent drink up to six drinks a day increases your risk of developing breast cancer by 9 percent. In other words, three drinks a day result in an 18 percent increased risk of breast cancer.

Six drinks a day result in a 45 percent increased risk. Your chance of getting cancer of the mouth, larynx, colon, esophagus or stomach also increases with alcohol consumption.

Appearance:

Each serving of alcohol contains between 65 and 200 calories. Over time, these extra calories can add up, leading to weight gain that can negatively impact your overall health.

In those who abuse alcohol or are addicted to it, the truly “ugly” effects aren’t cosmetic. They are related to the disconnection and isolation that can occur with a drinking problem, and an increased likelihood of depression.

How much is safe: For younger women who aren’t planning a pregnancy, one drink of alcohol a day may have some health-enhancing benefits. Postmenopausal women should limit themselves to less than one drink a day. There is no safe level for women who are pregnant or who suffer from addiction.

Mayo Clinic Women’s HealthSource is published monthly "to help women enjoy healthier, more productive lives." Revenue from subscriptions is used to support medical research at Mayo Clinic. To subscribe, please call 800-876-8633, extension 9PK1.

 

 

 

Click here to Search SeniorJournal.com for more on this subject

Click to More Senior News on the Front Page

Copyright: SeniorJournal.com

     Back to Top

 

Published by New Tech Media - www.NewTechMedia.com

Other New Tech Media sites include CaroleSutherland.com, BethJanicek.com, www.DeweySquare.com, SASeniors.com, DrugDanger.com, etc.

E-mail - editor@SeniorJournal.com